Smysl aktivity

Abigail je metodické cvičení, díky kterému je možné u cílové skupiny rozvíjet komunikační dovednosti, vzájemný respekt, tvorbu kompromisů a v neposlední řadě hlubší uvažování o těžkých rozhodnutích ve světě, který není černobílý.

Účastníci si uvědomí subjektivitu pohledu na problémy a projeví se většinou manipulace a perfektně vyplynou na povrch role účastníků (prodavač názorů, pasivní a bázlivý člověk, agresivní typ, emocionálně založený typ,…)

Příprava a určení cílové skupiny, časová dotace

Příprava je vcelku snadná. Stačí mít po ruce úvodní text, se kterým se pracuje, případně tužky a papíry na poznámky účastníků cvičení.

Z metodických listů serveru varianty.cz1 se dozvíme, že je třeba skupina 16 až 20 osob. Z vlastní zkušenosti realizace této hry vím, že na počtu nezáleží. Jen čím více osob je, tím úměrně stoupá časová náročnost.

Pokud hru zjednodušíme (např. určíme pořadí dle morálních hodnot pevné, pokud bude alespoň 50 % účastníků souhlasit), může být hra na 30 minut. Při stoprocentní shodě očekávejme časovou dotaci v řádu hodin.

Aktivita je vhodná pro racionálně smýšlející jedince, kteří se již orientují ve světě a mají vlastní autonomní morálku. Tedy od náctiletých po seniory. Provedení

Přečteme účastníkům úvodní text a necháme je zapsat na papír pořadí všech postav vzestupně od morálně nejvíce na výši po morálně nejméně únosného. Hodnocení je subjektivní! Poté necháme účastníky debatovat s cílem, aby se shodli na jednotném pořadí. Pořadí můžeme psát např. na flipchart. Dobré je po konci aktivity provést zpětnou vazbu a ihned navázat s aktivitou, která napomůže sublimaci rozhořčení, které povětšinou vzniká ze slovních potyček.

Osobní postoj

Aktivita Abigail mi přijde velmi dobrá. Skutečně rozvíjí vše popsané v odstavci. Vybral jsem si ji z důvodu, že jsem ji již realizoval v různých skupinách a i několikrát byl sám účastníkem. Je zajímavé pozorovat, že v každé skupině jsou zcela odlišné postoje a chování účastníků nejen díky prostředí, ve kterém se nachází, ale i s přihlédnutím na motivaci k aktivitě ze strany koordinátora.

Úvodní text

Abigail je krásná a milá dívka z dolního břehu, zamilovaná do svého přítele, George, který bydlí na horním břehu. Jednoho dne ji přijde psaní, ve kterém se doví, že je George nemocný. Ani chvíli neváhá a rozhodne se ho navštívit. Řeka, která je oba od sebe dělí je velmi nebezpečná, požádá tedy jejich společného přítele Hanse, aby ji pomohl a převezl ji svou lodí na druhý břeh. Hans však pomoci odmítne. Přemýšlí o jiné variantě a vzpomene si, že na jejich břehu žije námořník Sindibád, který také vlastní loď. Zajde za ním, vysvětlí mu svou situaci a poprosí ho o pomoc. Sindibád zprvu neposlouchá, potom chvíli přemýšlí a nakonec souhlasí, ale pouze pod podmínkou, že se s ním Abigail bude milovat. Abigail souhlasí.

Hned, jak Sindibád převeze Abigail na druhý břeh, běží za Georgem. Ten je šťastný, že ho jeho milá navštívila. Ale Abigail je smutná. George se zeptá, co ji trápí a ona mu celý svůj příběh o Hansovi a Sindibádovi poví. George se rozčílí a Abigail vyhodí s tím, že ji už nikdy nechce vidět.

Uplakaná Abigail bloudí kolem řeky, když potká ošklivého Hrbáče. Ten se ji snaží utěšit a zjistit proč je tak nešťastná. Když vyslechne celý příběh o Hansovi a Sindibádovi a o tom, jak reagoval George, když mu Abigail řekla pravdu, rozhodne za Georgem jít. Hrbáč mu v rozčílení udělí pár výchovných políčků2.

1 Metodické listy: Abigail. Varianty [online]. © 2008 [vid. 26. 11. 2014]. Dostupné z: www.varianty.cz/index.php?…

2 Metodické listy: Abigail. Varianty [online]. © 2008 [vid. 26. 11. 2014]. Dostupné z: www.varianty.cz/index.php?…


««« Předchozí text: Vzkaz do snu Následující text: Tvořivost a hravost pedagoga volného času »»»


Plusni to!

Ukaž článek kámošům!

Tweetuj!

Úterý 9. 12. 2014, 16.44 | Učení, Úvahy | 1998x přečteno



comments powered by Disqus