Kategorie Úvahy

Mé osobní úvahy a myšlenky. Pokud se nebudou shodovat s tvými, e to čistě tvůj p


Je třetí den ozdravného pobytu pro děti v zahraničí, který pořádá jedna nejmenovaná společnost. Ve smlouvě mám podepsáno, že mám dbát dobrého jména oné společnosti. Proto raději nebudu jméno zmiňovat a udržím se na neutrální rovině.

Je třetí den, 23:41. Zapínám notebook a píšu, co mne zatím nejvíce zasáhlo. Nejde si to nechat pro sebe. Bože chraň, aby moje (budoucí) dítě muselo zažít něco podobného. Je třetí den…

Pohovor

  • Dobrý den, máme zájem o kvalitní lidi, přijďte na pohovor. S sebou mějte návrh programu na 7 dní u moře.
  • Jaké má akce cíle? Jde jen o pobavení, nebo i o nějaký rozvoj osobnosti? Jaké je k dispozici vybavení? Jak vypadá okolí? (…)
  • Dostupné je hřiště, pláž a moře. Vybavení sportovní.
  • Dobrá, děkuji. A tedy cíle akce? Jakou formou má být program zpracován? Co vlastně od něj chcete?
  • Prostě to nějak udělejte, ať je v tom hodně zakomponované moře.
  • Na pohovoru: OK, pěkné, a jde to realizovat u moře?
  • Předpokládám, že když tam mám téma Poseidon a píšu, že budou stavět hrady z písku, vysypávat mandaly, stříkat po sobě vodníma pistolema, piknik na pláži apod., tak to u moře realizovat jde.
  • Hm, tak to jo.
  • Je možnost ovlivnit program?
  • Domluvte se s hlavním vedoucím turnusu, kam případně pojedete. Kontakt na něj dostanete. Dáme vám vědět za 4 měsíce, zda a kam jedete. A termín školení bude známý taky nějak tak. Spíše později.
  • A předběžně?
  • Vůbec nevíme. Asi někdy v květnu/červnu.

PROGRAM U MOŘE

Školení

  • Takže Černá Hora je krásná země, protože… Stotisíc keců mimo naši náplň práce.
  • No a teda tady jsou smlouvy. Za 14 dnů dostanete, no, to se vám zdaní, tak zhruba 2.500,– Mimochodem, budete mít noční služby. Hlídače nezaplatíme.
  • Bude to ve stylu retro, tak si vezměte nějaký kostým ze sedmdesátek. Jo, i vy, co máte ty 6leté děti, to se jim pak vysvětlí.
  • Otázka na hlavase: Mohu vidět herní program pobytu?
  • Hele, to se pořád přizpůsobuje dle změny počasí, přijde vítr a změní se to.
  • Dobrý, to chápu, vedu tábory. Je k dispozici předběžný program, který se pak případně upravuje?
  • Ne. Tvoří se to večer předem.

Den 1: Odlet

  • Rodiče OK, papíry v pořádku. Moje děti jsou 15+, léky si berou sami (jen akutní na kardio a astma). Vedoucí malých dětí musí od dětí léky vybrat a podávat je sami. Respektive ti moudřejší to tak udělali. Zdravotníci se v pozdějších dnech prakticky jen koupou v moři.
  • Pasy OK. Děcka je nazývají po vzoru Miloše „pussy“. Živější bude zrzek, co dostává brzy přezdívku Plameňák.
  • Procházíme gateway a vše v klidu. Mne prohledávají batoh, stírají papírkem a v testeru kontrolují nebezpečné látky.
  • V letadle si mne mé děti pletou s účastníky. Přitom se všichni znají několik let.
  • Plameňák se neúspěšně snaží ukrást plovací vestu zespoda sedačky.
  • U hotelu si mne s dětmi plete jiná vedoucí.
  • Později i hlavas.
  • Nakonec i samy děti.
  • Je to výhoda. Vím, kde se domlouvá mužsko-ženský sraz na večerce. Svou přítomností ho nakonec přerušuji. „Víš, že jsi to právě řekla před naším vedoucím?“ „Jo aha, sakra, promiň, já nevěděla.“
  • Zmateně rozdělujeme děti do pokojů. Tabulky nejsou moje sousto. Dle tabulky mám 6 lidí na třílůžkovém pokoji. Vyhádávám si odevzdání tabulky až ráno.
  • Večerní porada je na 10 minut. Nedozvím se nic krom zdravofiltru, kam nazítří děti odvedu. Dopolední program je pláž, odpolední pláž. Animátoři se předřeli.
  • Hlavas se těší na pivo.
  • Hlavas jde na pivo a nechává se slyšet, jak to je perfektně zařízené a vše šlape, jak má.
2017–07–03–07–29–04-custom

Den 2: Hledám v chaosu (ne)řád(a)

  • Na rozcvičku z vysoka seru. Názor mého týmu je totožný s mým. Rozcvička v podobě turistiky stačí. Cesta na snídani, cesta ze snídaně a u toho zhluboka dýchat.
  • Na snídani zjišťuji dost náhodou, že si máme nabrat svačiny pro děti.
  • Mám papíry na jmenovky na dveře. Izolepa neexistuje.
  • Neofio sháním žvýkačky na zeď.
  • V průběhu dne začínám chápat, že o co si neřeknu, to nemám, i když nevím, že to mám mít. Informace proudí ne od vedení, ale potulují se po kouskách u vychovatelů, kteří nejsou poprvé.
  • S týpkama si vyjasňujeme hranice. Dost bojujeme, zkouší to.
  • Nakonec jsou schopni vytvořit vlajku týmu a pokřik „Ondřeji, prosím.“
  • Stejná dívčina jako včera si mne spletla s dítětem. „Už zase…!“
  • Začínám mít respekt a být v oblibě i u jiných oddílů. Asi protože se s nimi na pláži bavím jako člověk.
  • Děti mají pifku na paní vychovatelku X.
  • X je píča
  • Dle Plameňáka je X stará kráva
  • X vybrala po každé holce z týmu 30 €, ačkoli na dané výlety nechtějí. X nechápe mou poznámku o tom, že ony jsou klientky. X chce jet na hezká místa na výlet a tímto způsobem ho má placený. Tento systém se mi zdá dosti podivný. Cestovka by to měla mít fakt zvládnutější. Akorát n to všichni z vedení dost serou.
  • Začínám tyto názory chápat
  • Paní X je učitelka, kterou semlel systém. Nejdůležitější základ jsou fakta, co si musí žáci zapamatovat a odříkat. Co je to přesah v podobě projektu, kde se využijí informace spolu s schopností řešit problém nevstřebává. Dle X je partnerský přístup k 15letým nemožný. Prý mne to semele a vůbec. Zní věty jako „Demokracie ne. Zkusíš to jednou a končíš.“
  • X zakazuje mým klukům chodit do pokoje jejích dívek. I ve dne.
  • X je kráva stará. A píča.
  • Plameňák se ptá (mírně v odbojovém tónu) na smysl pravidla.
  • Dostává od X odpověď, že ho to nemá zajímat. X dodává, že má být frajer dál. Čte posměšně na jeho triku nápis Motorlet a snaží se ho potopit. Ostatní kluci se X smějí. Já kroutím hlavou nad ponižováním Plameňáka. Vysvětluji, že jde o pravidlo v řádu pobytu, které osobně nemám problém porušit, ale s X jsme se neshodli, a proto pravidlo platí. Na dotazy o smyslu pravidla a kdy se mají vídat s holkama, odpovídám, že se musí obrátit na hlavase.
  • Večer je představené týmů, vlajek a pokřiků. Zároveň úvodní video k celé pobytové hře jsou nudné historické záběry z místa, kde se nacházíme. Pecka! Nikdo po konci videa netleská. Malí nechápou, starší to nudí. Mne dvojnásob.
  • Náš tým má krásnou vlajku, univerzální pokřik „Ondřeji, prosím“. Máme nejméně bodů. Subjektivně – byla tam horší vystoupení.
  • U vystoupení X týmu je hlavní osobou, co tančí X. Všichni skandují, na popud starších kluků. X si to užívá, nechápe, že je terčem posměchu. Učitelka. Sebejistá, sebechvalná. Zbytek jejího týmu tiše odříká básničku, co vymyslela a hotovo.
  • Následuje diskotéka. Musím ven. Nedá se to poslouchat a navíc si jdu zkontrolovat chlast a cigára. To se neděje.
  • Plameňák se cucá s holčinou, co balil na pláži po celý den. Je jí 14, jemu 16. Ona je zadaná, on chce šukat.
  • Jdu kouknout dovnitř. Plazí se tam po sobě snad všichni. Diskotéka končí.
  • Kluci se snaží běhat na pokoje k holkám. Nejspíš se jim to povedlo. Umí si kupodivu nařídit budík.
  • Porada má asi 5 minut. Nic není potřeba vědět. Vedení má skoro nařízeno jít do hospody. Útratu si platí každý sám. 1 až 2 dílky malé pizzy jsou na účet cestovky. Dík.
2017–07–03–18–56–22-custom

Den 3: Story s X graduje

  • Dopoledne 3 drobné hry od animátorů s přípravou max 20 minut. Hlavas vychvaluje, natáčí, fotí.
  • X zakazuje dětem být o poledním klidu na chodbách a v mezipatří. Hlavas to podporuje. O poledňáku jen na svém pokoji.
  • Holčina se s Plameňákem dává dohromady, rozchází se na dálku skrze SMS se svým 17letým přítelem, se kterým má vážný vztah. Plameňák je z Prahy, ona z Hradce. Líbají se, fotí si fotky na Instáč.
  • Zjišťuji, že existuje krabice ztrát a nálezů.
  • Zjišťuji, že vedu kroužek nějaký další den, ač nemám páru o tom, že by se to říkalo na poradě. Připisuji se k fotbalu, nezajímá mne to, ale během 2 minut nic lepšího nevymyslím.
  • Neříkalo. Na takové věci se mám prý ptát.
  • Kluci jsou u holek. O poledňáku.
  • Paní X bonzuje hlavasovi.
  • Ten je seřve, mne říká, ať si je srovnám. O poledňáku jsem neměl službu, byl jsem v moři. Odkývu to a myslím si své. X řve na Plameňáka, že je nadržená opice. Kluci se smějí, on je rozpálen do běla. Na pláži mi říká, že se za to nestydí. Že nadržená opice je. Jde se objímat se svou slečnou. Romanticky se vzájemně krmí.
  • Odpoledne má být krom moře zumba. Celková práce animátorů +20 minut. Příprava evidentně 0 min. Pro dnešek odpracováno.
  • Před večeří si povídám s vedoucí K na lavičce. Můj tým je na balkóně a ukazuje na mne palce nahoru a fandí mi. Zaháním je z balkonu, kde nemají co dělat.
  • Večer mají malí super zážitkový program, na kterém měli animátoři jistě mnoho práce. Pustili jim film. Z disu jedné vedoucí, protože žádný s sebou neměli a na mizerném internetu ho nestáhnou. My se staršími dětmi jdeme do města na pouť. V obchodu pak hlídám regál s chlastem a pokladnu s cigárama. Plameňák a pankáč mají nepříjemné vražedné výrazy v očích. Plameňák mne cestou zpět upozorňuje, že se poslední noc stejně všichni zlejou. Dvojče 1 tvrdí, že takové typy zná. Že je plná huba keců a v životě nechlastal.
  • Před večerkou jsou kluci se mnou na chodbě, holky ukazují nějaké fotky X seřve všechny, že na chodbách nesmí být, že max v mezipatří na židlích. Podrývá mi autoritu. Odcházíme na mezipatří a nahlas volám, že pravidla se tedy mění a máme prostr 5×5 metrů, kde se smíme pohybovat. Můžeme ale jít i do třetího patra, kde jsou kluci, na mezipatří. X vylézá z pokoje a říká, že její holky mohou jen na její patro. Vracím úder s tím, že mluvím samozřejmě ke svému oddílu. Navíc, že můžeme být, když mne požádají, i na trávníku venku a můžeme chodit dokolečka, když si D vyholí i druhou půlku hlavy. U dětí se mi vrací respekt, X nereaguje. Zalézá.
  • Po 2 minutách X vylézá. Je 15 min. do večerky. X zahání své holky. Chce, abych zahnal kluky. Oponuji, že do 22 hodin není večerka. Nakonec odcházíme, abychom se s X nemuseli dohadovat. Plameňák na vzdor sedí v mezipatří u ní a odchází tak, aby dle domluvy byl ve 22:00 na svém pokoji.
  • Kluci spí a nezdrhají do pokoje k holkám. Slíbili mi to a nechtějí se dohadovat s „tou s prominutím zasranou krávou“.
  • Nic nenamítám. Konstatuji, že mi dělají radost a že jim plně rozumím. Jsou rádi, že si s ní promluvím, i když vidí přímočaře.
  • Nazítří zkusím v klidu s X rozhovor ohledně vzájemné důvěry a oboustranné dohody. Situace na chodbě večer mi vadila. Předpokládám neúspěch – nemám vlastní děti, jak mi neustále opakuje.
  • Seřvu pár cizích děcek, co se vyklání z balkónu v 1 ráno, ať zalezou. Napodruhé pochopí. Jdu spát.
2017–07–06–11–18–34-custom